Sprzęgło stanowi istotny element każdego auta. Łącząc silnik ze skrzynią biegów, umożliwia precyzyjną kontrolę jego mocy. Jeśli dojdziemy do wniosku, że działa inaczej niż zwykle, nie ma na co czekać i udać się do mechanika. Wymiana sprzęgieł to wydatek konieczny. Zwlekając, nie tylko zmniejszymy bezpieczeństwo jazdy, ale i wydamy większą sumę na naprawę. Jakie są symptomy awarii sprzęgła? Czy można je przeoczyć?

Hałasy ze skrzyni biegów

Sprzęgłu powinniśmy się przyjrzeć bliżej, gdy ze skrzyni biegów dobiegają niepokojące dźwięki. Jeśli doszło do awarii, hałasy będą odczuwalne zwłaszcza, gdy auto jest na biegu jałowym. W większości przypadków źródłem odgłosów są wyeksploatowane łożyska lub wysprzęglik, odgrywający rolę elementu hydraulicznego. Sprzęgło hałasuje też często na skutek niewłaściwej pracy samego silnika. Z kłopotem tym borykają się głównie właściciele aut z napędem diesla.

Niejednokrotnie zdarza się, że za głośne sprzęgło odpowiada błąd mechanika. Szmery i stukoty mogą wynikać z nieprawidłowej instalacji części lub ich złego dopasowania. Wymiana sprzęgieł powinna być więc przeprowadzana tylko przez doświadczonych pracowników. Takich z pewnością nie brakuje w autoserwisie Blocar, który mieści się w Michałowicach.

Problemy przy ruszaniu

Współczesne sprzęgła wyposaża się w mechanizmy, których celem jest zapewnienie ich prawidłowego działania niezależnie od stopnia zużycia. Jeśli przy operowaniu pedałem sprzęgła pojawiają się problemy, oznacza to, iż okładziny są na tyle w złym stanie, że regulatory już nie starczają.

Auta powinny ruszyć już po lekkim oderwaniu nogi od pedału sprzęgła. Gdy tak nie jest, mówi się, że ,,sprzęgło bierze za wysoko’’. Pozbawione jest one wówczas zdolności przenoszenia wysokich obciążeń, co doprowadza do przegrzania się elementów.

Sprzęgło może być również zbyt wrażliwe na docisk. Samochód rusza wówczas gwałtownie nawet przy minimalnym popuszczeniu pedała. Z taką usterką zapomnieć należy o płynnym ruszaniu i manewrach po mieście z małą prędkością. Szarpanie auta przy zmianie początkowych biegów może wywołać niemałe zdenerwowanie kierowcy. Przyczyną tzw. niskiego sprzęgła jest awaria tarczy dociskowej. Aby pozbyć się problemu, koniecznie trzeba odwiedzić autoserwis.

Ślizganie się sprzęgła

Jedną z częstych przyczyn usterki sprzęgła jest zużycie jego koła zamachowego i tarczy docisku. Niesprawne elementy sprawiają, że sprzęgło zaczyna się ślizgać. Jakie są tego symptomy? Auto po dodaniu gazu, przy zwiększonych obrotach silnika, w ogóle nie przyśpiesza. Da się to zauważyć zwłaszcza w czasie jazdy ,,pod górkę’’.

Ślizganiu się sprzęgła towarzyszy też często nieprzyjemny zapach. Spalenizna odczuwalna jest głównie przy ruszaniu i przy jeździe z niewielką prędkością. Przyczyną zapachu są rozgrzane okładziny cierne, które zwiększają przyczepność sprzęgła. Mocna zużyte nie wykonują swojej pracy, przez co doprowadzają do uszkodzenia skrzyni biegów. Tym samym unieruchamiają auto na dobre. Nie zawsze jednak mocno spalone okładziny wydzielają zapach. Wszystko zależy od materiału, z jakiego zostały wykonane. Od części z nich nie będzie czuć spalenizny przy wysokim zużyciu. Aby uniknąć pogłębiania się usterki, wymiana sprzęgieł powinna być przeprowadzona jak najszybciej.